"Gym-folket"

Jag är verkligen ingen gym-människa egentligen. Jag som är hästägare har alltid prioriterat den friska luften och närheten till naturen som man får uppleva på hästryggen. Men när jag fyllde år häromsistens fick jag ett träningskort på friskis och svettis. Detta har gjort att jag har börjat gå på gym och fått chansen att iaktta och uppleva vad det innebär att vara "gymfolk". Jag har fått lära mig att om man tränar på gym så är det viktigt att koncentrera sig på några muskelgrupper i taget för att få ett bra resultat. Det verkar ju rimligt, man hinner ju inte med att träna armar, ben, rygg och mage osv på samma pass. Dessutom ska man göra ungefär 15 gånger 3 repetitioner på varje träningsmaskin med vila emellan beroende på hur tunga vikter man använder sig av. Men denna uppfattning verkar jag inte dela med alla.. 
       Var på gymmet häromdagen och iakttog en "gubbe" i 50- års åldern genomföra sitt träningsprogram. Han gick runt till alla gymmets träningsmaskiner allteftersom de var lediga och gjorde ungefär 5 repetitioner per maskin och satt sedan och pustade och grinade illa och verkade helnöjd med sin kämparinsats. Sedan gick han målinriktad till nästa lediga maskin. osv. tills det var dags för streching som pågick ungefär en minut, och då strechade han hela kroppen! Måste erkänna att jag fnissade lite för mig själv åt denna roliga gubbe men insåg snart  att det är det som är charmen med friskis och svettis. Alla får vara som dom vill och jag är säker på att han var helnöjd med sig själv när han gick hem. Och det är ju det som är meningen med att träna, eller?
//Marie

Kommentarer
Postat av: Cleo

Dom rekommenderar ofta att börja med 2 gånger tolv i repetitioner innan man är van styrketränare.Sen beror det på vilket sätt man vill träna på. Antingen tunga vikter och få repetitioner eller lätta vikter och fler repetiotioner. Precis som du skriver så finns det olika stilar och det är inte bara på friskis kan jag lova :-))!!

2006-03-16 @ 13:07:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback