Perioral dermatit

Jepp, det har jag. Har sedan augusti haft en torr fläck på hakan. Trodde att det bara varit en reaktion på väderomslag eller lite spår av finnar eller något sånt ni vet. Men när det inte ville försvinna så gick till slut till tant doktorn imorse. Det tog henne en minut att diagnostisera mig. Perioral dermatit. En hudinflammation som tydligen drabbar väldigt många unga kvinnor. Och innan jag fler dumma kommentater kring "unga kvinnor" så menas det kvinnor mellan 20-30 :-) och där räknas jag in, lätt!
Nu ska jag äta antibiotika i 10 dagar och så ska det vara borta. Som tur var hinner jag avsluta kuren i god tid innan jag ska till Kongo vilket är bra då man inte får sola när man äter just den medicinen.

Ska heller inte använda starka rengörningsprodukter eller krämer (numer gäller ACO:s parfymfria grejer..) Så nu får alla lova mig att om ni får en torr fläck på hakan eller upp mot kinderna (ibland runt ögonen) som inte vill försvinna så går till doktorn och få lite penicillin.

Annars har jag tillbringat hela dagen på Värmlands Museum på enhetsdag. Mycket bra dag faktiskt. Imorgon är det fredag och jag ska dricka lite (med betoning på lite) vin med en kompis jag inte träffat på väldigt länge.
Ha det!
//T

Kommentarer
Postat av: Kerstin

Känner mig fortfarande avundsjuk på din Kongoresa. Jag vill också till Afrika. Hoppas den torra fläcken försvinner - om inte kanske jag kan ta din flygbiljett? Har inga torra fläckar just nu, så jag KAN sola! :-)

Postat av: Rammstein

Så du ska till Kongo för att sola du.

2007-09-28 @ 09:33:47
URL: http://hitleresque.blogspot.com
Postat av: Therese

Du akn vara lugn Rammstein, jag tänker inte solsemestra på skattebetalarnas pengar :-)
Kerstin: Biljetten är inte bokad än så du aknske kan få en egen? Du kan vara prao!

2007-09-28 @ 11:06:24
URL: http://kdchicks.blogg.se
Postat av: Marie

Hmmm Kommer du ihåg min torrfläck på armbågen?

2007-09-28 @ 15:00:29
Postat av: Therese

Ja! fast detta är bara i ansiktet. men det finns något som heter Rosacea eller något sånt som är liknande... Det kan man kanske få på kroppen? Nej, googlade nu och det är också i ansiktet.. Du var aknske bara torr?

2007-09-28 @ 15:14:54
URL: http://kdchicks.blogg.se
Postat av: Kerstin

Ja!! Jag är skitbra som prao! En gång pryade jag i en zooaffär i två veckor. Var där mellan 07 och 19 varje dag, fick inte ens en hamster för besväret.

2007-09-29 @ 13:42:53
URL: http://litenarvid.blogg.se
Postat av: skogsfrun

gud vad kul med kongo, men inte hudfläcken! trist! hoppas den går bort... nu måste jag googla det!
hoppas du hade en bra lördag!

2007-09-30 @ 09:17:52
URL: http://skogsfruns.blogspot.com
Postat av: Anonym

Här är min blogg om hur det är att leva med Peroral Dermatit!

Hoppas den kan göra någon nytta! Kram

perioraldermatit.blogg.se

2011-09-05 @ 21:48:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback