Sverige är ett avlångt land

Idag på lunchen diskuterade vi att olika ord kan ha olika betydelse och olika ord för samma sak kan användas med olika frekvens beroende på vart i landet man är. Ett av orden som diskuterade var "platt". För mig och en annan tjej betydde det såväl "slät" som "tunn". Men enligt SA ordlista så betydde det tydluigen bara tunn... Det hade hennes sambo vänligt men bestämt upplyst henne om.

När jag är på stranden så leker barnen med spann och spade (jag kan också leka). Men det tror jag beror på att jag har mina rötter där jag har dem (eller vad säger du Kerstin?). Här säger ni säkert hink och spade.

Jag kunde dock "glänsa" lite med mina värmländska ord. Två stycken ahde helt missat det elementära värmländska ordet "töligt". Kände mig som värsta Fredrik Lindström då jag satt där och förklarade och uttalade ordet.

Nu ska jag avsluta det här inlägget med ett av mina absoluta favoritord: adekvat

Kommentarer
Postat av: Kerstin

En gammal kompis från Gbg skrattade i säkert en kvart när jag i telefon sagt att ngt var töligt. Hon hade såklart aldrig hört det uttrycket och tyckte det var skitfult. Själv anser jag att töligt är ett väldigt praktiskt och användbart ord. :)

Postat av: Magdalena

jag känner mig lite tveksam till gult, iallafall på mig själv. Men det är en väldigt härlig färg, och det känns verkligen som en "vårig" färg. Du har ingen bild på kappan? Hade varit roligt att se.

När det gäller ord så säger jag både hink och spann. För mig är det samma sak. Platt är för mig absolut både tunn och slät. Töligt är verkligen ett fult ord. Sedan kanske det är användbart, men det är inte så vackert. ;) Som "mö" som halläningarna (iallafall de i söder) säger istället för mycket. Usch vad fult det är. Det är roligt med ord. punktse håller på att rösta fram det bästa göteborgska ordet. Jag tycker att knö, tyken, bamba och mockel är de bästa. Det är ord som jag trodde fanns överallt. Blev jätteförvånad när mina brevkompisar inte förstod dem.

2008-02-23 @ 11:19:21
URL: http://makane.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback