Vad ska man säga?

Läste imorse att Postens VD har 900 000kr/månaden i lön. Var tvungen att läsa om det så jag såg rätt. Är det ingen mer än jag som tycker att detta är helt sjukt? Hörde en gång förklaringen att de svenska VD:arna skulle sticka utomlands om de inte fick de lönerna de hade. Bullshit visade det sig sen i en undersökning. Nu har jag iaf skickat iväg en fråga till Posten där jag bett om en motivering till hans höga lön och vem som satt den. Hoppas få svar. Ni kan väl göra detsamma?
//T

UPDATE!!!¨
Har ju glömt berätta att jag fick svar från Posten redan samma dag! Nu har han ju avsagt sig lönen vilket jag också tycker är fel. lön ska man ha men den ska vara rimlig. Iaf så svarade Posten på mina frågor om vem som satt lönen och hur den motiveras:

Hej,
Tack för din synpunkt.
 
Beröm och idéer är bra, men vi är lika glada åt kritik. Alla synpunkter är oerhört viktiga för oss i vårt förbättringsarbete och vår strävan är att våra kunder skall vara nöjda med våra tjänster och vår service.
 
Marianne Nivert (ordförande i Koncernstyrelsen, Posten) har kommenterat mediarapporteringen som följer:
 
"Media har rapporterat om Lars G Nordströms lönevillkor och det man kallar dubbla inkomster och rekordlöner. När styrelsen med kort varsel i somras rekryterade Lars G Nordström gjordes villkoren upp utifrån förutsättningarna att Lars G Nordström omedelbart skulle träda in i rollen som VD och koncernchef för Posten med ett nära förestående samgående med Post Danmark.
 
HANS BAKGRUND OCH ERFARENHET från liknande arbete inom Nordea värderas mycket högt. Att dessutom kunna få Lars G Nordström att åter ta ett tungt och ansvarsfullt uppdrag trots att han tämligen nyligen gått i pension var bra för att snabbt få kontinuitet i både den dagliga driften av Posten och att leda arbetet med samgåendet.
 
DEN AVTALADE LÖNEN för Lars G Nordström om 900 000 kronor innebär att Postens kostnad för VD-ersättning är densamma som den var för vår tidigare VD Erik Olsson, vars ersättningspaket omfattade lön, pensionskostnader m.m. Lars G Nordström har inte rätt till avgångsvederlag, sk fallskärm, och uppsägningstiden är endast en månad. Nordströms pension från hans tidigare anställningar går enligt svensk lag inte att avbryta.
 
Detta och styrelsearvodena har varit kända för styrelsen och ska inte sammanblandas med den ersättning som har avtalats för det arbete som styrelsen har anställt Lars G Nordström att utföra för Postenkoncernen.
 
# Jag har förståelse för att Lars G Nordströms lön uppfattas som hög. Jag vill dock betona att bolagets kostnad är densamma som för förre VD:n och att vi nu har en VD och koncernchef med rätt kompetens, ledaregenskaper och erfarenhet att leda Posten i den situation som bolaget befinner sig i, Marianne Nivert, styrelsens ordförande.
 
# Styrelsen är mycket nöjda med Lars G Nordströms arbete i Posten."
 
 
Tack för att du tog dig tid att kontakta oss.



Kommentarer
Postat av: Heléne

men Hjälp!!

Det är ju galet! GALET!!

förstummad

Postat av: K

Tror han ( VD:n alltså ) är en riktigt fin man som absolut förtjänar 900,000 papp i månaden. Jag menar, hur skall han annars kunna betala alla sina båtar, hus, älskarinnor, bilar...??? Var inte så bitter Therese!

2008-11-20 @ 15:02:23
URL: http://litenarvid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback