Öppet brev till nobelpersonerna i Norge

Kära nobelpersoner som utser pristageren till Nobels fredspris. I år tycker jag att ni ska göra en generell utnämning. de som jag tycker ska ha priset är en grupp människor som oftast ser till att problemen löses snabbt. De är oerhört flexibla och måste besitta en stor kunskap inom sitt område för att kunna hjälpa. De jag pratar om är IT-supporten. Om inte IT-support hade funnits så tror jag vi hade sett en helt ny typ av krig och otäckheter. Nämligen kontorskrigen. Vanligtvis normala, sansade människor blir helt dänga i knoppen när datorn inte fungerar och fredsmäklarna i denna situation heter IT-support.

Ja, jag vet att det ofast görs narr av dem men vilka människor kan med samma lugn och med en dåres envishet lyckas upprepa "har du prövat att starta om datorn?" femtielva gånger om dagen? Om inte de människorna blir helt galna och startar krig så vet jag inte vilka som är berättigade till att göra det.

Eller ta det här exemplet som är hämtat från verkligheten. Jag känner en tjej, vi kan kalla henne Esereht, som bara skulle luta sig lite över tangentbordet och för att nå ett papper. Till sin förskräckelse inser hon att hon kommit åt någon knapp (troligtvis någon med ett F på) och allt på skärmen blir skitstort! Menyraden försvann dessutom och dök bara upp om man flyttade pekaren dit där menyraden brukade hålla hus. Pga vissa ibland icke arbetsrelaterade mail som kan dyka upp från bla Norge så vill hon inte ha det så här förstorat så att kollegor kan läsa utan att behöva vara inne i rummet. Hon vet också att ingen kommer vinna på att hon själv provar att trycka på alla knappar med ett F på (12 stycken). Så hon ringer helt enkelt sin personlige (hon har utsett honom själv. Han ångrar nog att han gett henne sitt nummer) IT-support på företaget. Den helt fantastiske IT-supporten behöver ca 25 sekunder på sig (det är så lång tid det tar för honom att logga in på datorn för han blev störd på kafferasten) och berätta för min vän att det är knappen F11 som hon kommit åt. Problemet löst och Esereht känner sig inte lika panikslagen och vild i sinnet  längre.

Er ödmjukaste
T

PS Jag förväntar mig en inbjudan till middagen DS

Kommentarer
Postat av: Heléne

it-support.. är väl det bästa??



jag kan väl säga en sak.. Jag tror att xet M är glad för att jag nu inte vågar ringa honom med diverse töntiga it-besvär. en annan sak. hans bästa vän H har tagit över, jag tror han börjar ångra sig..



Det värsta är ju att det är sååå simpla grejjer, som "starta om datorn", eller tryck F11, eller nu har du engelskt tangentbord- gör si och så.. så man har panik i två timmar innan man försöker kontakta it, "vill ju försöka själv", och då har man glömt grunderna, som starta om.



jag håller iaf fullt med dig! o hoppas du får komma på middagen :)

och jätteglad att jag har direktnummret till it-supporten på försvaret.. hehe


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback